KASVUN TUKEMINEN
Päiväkodin henkilöstö on vanhempien tai muiden lähihenkilöiden tukena lapsen kasvatustyössä.
Henkilöstö tuntee päivähoitoa säätelevät lait ja asetukset, sekä oman kunnan päivähoidon palvelurakenteen.
Minkälaista palvelua harjoittelupaikka tarjoaa?
Päiväkotimme on liikuntapainotteinen. Liikunnan tavoitteena on, innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan liikunnan iloa. Meillä liikunta on lapsilähtöistä, säännöllistä, monipuolista sekä tavoitteellista jokaisessa Lkoko toimintakauden ajan. LÄHDE:
Ota kuva arvotaulusta ja liitä se tähän
Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa? että kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla on oikeus päivähoitoon eli varhaiskasvatukseen, vaikka lasten vanhemmat tai toinen vanhempi olisi kotona. Tätä kutsutaan subjektiiviseksi oikeudeksi varhaiskasvatukseen.
Minkälaista palvelua harjoittelupaikka tarjoaa?
Päiväkotimme on liikuntapainotteinen. Liikunnan tavoitteena on, innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan liikunnan iloa. Meillä liikunta on lapsilähtöistä, säännöllistä, monipuolista sekä tavoitteellista jokaisessa Lkoko toimintakauden ajan. LÄHDE:
Ota kuva arvotaulusta ja liitä se tähän
Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa? että kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla on oikeus päivähoitoon eli varhaiskasvatukseen, vaikka lasten vanhemmat tai toinen vanhempi olisi kotona. Tätä kutsutaan subjektiiviseksi oikeudeksi varhaiskasvatukseen.
SALASSAPITOVELVOLLISUUS
koskee jokaista päivähoidossa työskentelevää.
Lapsen kanssa voi työskennellä moniammatillinen ryhmä, mutta vain
vanhempien suostumuksella lasta koskevia tietoja voidaan siirtää eri
toimijoiden välillä.
Vanhemmilla on aina oikeus olla mukana tietoa siirrettäessä.
Lastensuojelulaissa on mainittu ilmoitusvelvollisuus. Lapsen etu on aina
ensisijainen ja lastensuojeluilmoituksen voi tehdä
salassapitosäännöksien estämättä. Myöskään lapsen vanhemmat eivät voi
estää tai kieltää ilmoituksen tekemistä.
- katso THL:n eli terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta mitä siellä kerrotaan asioista, jotka johtavat lastensuojelutarpeeseen ja ilmoitukseen viranomaisille? lmoituksen voi tehdä silloin kun havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen mahdollinen lastensuojelun tarve on syytä selvittää. Kyseessä on siis henkilön oma arvio tarpeesta selvittää lapsen lastensuojelun tarve. Tietyillä henkilöillä on velvollisuus tehdä ilmoitus.
- Kenellä on velvollisuus ilmoittaa?
Ilmoituksen tekemisen ja lastensuojelutarpeen selvittämisen taustalla voi olla hyvin erilaisia seikkoja, jotka liittyvät lapsen hoidon ja huolenpidon tarpeeseen, kehitystä vaarantaviin olosuhteisiin tai lapsen omaan käyttäytymiseen.
- miten ilmoitus tehdään?
- puhelimitse
- kirjallisesti tai
- käymällä virastossa henkilökohtaisesti.
- päivakodissa joutu voi ilmoittaa jos lapselle on joku ongilmia,jos lasten isä ja äiti tulee ja hakemaan lapse jos hän ei näkoinen normale ja jos hän on kannissa,pommo pitä soittaa sossicialy toimiston ja ilmoittaa,mikä asia on täällä.
- minkälaiset yleiset salassapitovelvollisuuden säännöt ovat harjoittelupaikassasi?
VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
Asiakirja, jonka pohjana on varhaiskasvatuksen valtakunnalliset linjaukset.
Lyhenne VASU.
Asiakirjan teksti on pohjana kuntien ja kaupunkien omille varhaiskasvatussuunnitelmille.
Lisäksi jokainen päiväkoti tarkentaa yksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelmassa toimintansa periaatteita.
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/varhaiskasvatuspalvelut
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/varhaiskasvatuksen_jarjestaminen/lapsen_vasu
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/varhaiskasvatuksen_jarjestaminen/lapsen_vasu
- Valtakunnallinen Vasu-asiakirja
- Kuntien ja kaupunkien Vasu
- Yksittäisen päiväkodin Vasu
- tutustu harjoittelupaikkasi Leopsiin
- Asiaasta keskusteltu.13,09,2018
- voivatko vanhemmat/ lähihuoltajat vaikuttaa leopsiin sisältöön
- jokaiselle lapselle tehdään omaleops; mainitse muutama asia mitä lapsesta suunnitelmaan kirjataan?
- Esemirke,Lapsen vahvudet,miten lapse toimi arjessa ja ryhmän jasenena lapsen oma puheenvuoro tavoitet lapsen esiopituksen
- miten vanhempien/ lähihuoltajien kanssa sovittua leopsiin toteuttamista seurataan ja arvioidaan?
- vanhepian kanssa keskustelan joka päivä lapsen päivästä jos on tarvetta asiat kirjataan leopsiin sovittoja asiajoita havainoidan arvioidan pikin vuotta kevällä esikoulusta koulun keskustelussa käydän lapi myös leopsiin arviointi .
HENKILÖKUNTA
Henkilökunnan myönteinen vuorovaikutus on tärkeä lähtökohta toiminnan suunnittelulle.
Päiväkodin arjen sujuvuus muodostuu suunnitteluajasta ja oman toiminnan arvioinnista.
Palaute työntekijöiden välillä tulisi olla välitöntä ja rakentavaa.
- miten henkilöstön erityistaitoja ja -osaamista hyödynnetään toiminnassa minkälaisia vastuualueita henkilökunnalla on ja nukyvatko ne selkeäna tyotehtävien jakamisena miten henkilökunta hoitaa yhteistä hyvinvointiaan miten ristiriitatilatteita puretaan
www.ttk.fi/index.phtml?s=134
- Miten suunnittelet työvuorosi ?En voi suunnitella itse tyo;vuoroja kun ohjaaja antaa minulle tyovuorolistan ,meillä on juka viiko pelaveri työpaikassa ja suunittelemme yhdessä että miten voidaan tehdä hyvä aikataulu lapselle ja miten se toimitaan, siis pelaveressa on kolme henkiloa,päiväkotin opettaja, ohjaja ja työharjoitelu opeskilija.Meillä ei vain ole viikottain vaan joskus kahden viikon välin, muutaman päivän ja joskus viikon välin..
- Miten osallistut toiminnan suunnitteluun yhteistyössä tiimin kanssa?Se on kiva, ja kun meillä on tietty taso pelamiseen tai opettamiseen, puhemme yhdessä työpaikalla niin teemme yhdessä.
PERUSHOITOTILANNE
Päiväkodeissa on laadittu hoidollisia, kasvatuksellisia ja opetuksellisia tavoitteita perushoitotilanteille.
Tavoitteiden tulisi näkyä arjen toiminnoissa .after getting targets.
- miten turvallisuuteen liittyvät asiat toteutuvat päivän ohjelman suunnittelussa
- miten lapsen pysyvät ihmissuhteet (huvinvoinnista ensisijaisesti vastaava työntekijä) on hoitoympäristössä huomioitu
- mitkä toimenpiteet mahdollistavat perushoitotilanteiden rauhallisuuden ja kiireettömyyden
- miten lasten ohjaaminen itsenäiseen toimintaan toteutuu
- miten aikuinen kohtaa lapsen aamulla ja päivähoidon päättyessä
- onko tämä tavoite selkeä arjen hoitotilanteissa harjoittelupaikassasi
- onko aikuisilla riittävästi aikaa kuunnella lasta keskittyneesti, vastata kysymyksiin, pyyntöihin ja tunnetiloihin
- miten harjoittelupaikkasi huomioi kulttuuriset ja elämänkatsomukselliset tarpeet?
- miten harjoittelupaikkasi ehkäisee kiusaamista?
- Päiväkodeissa kiusaaminen on arkipäivää, mutta ilmiötä ei aina tunnisteta kiusaamiseksi Ehkäisemällä kiusaamista päiväkodeissa voidaan vähentää myös koulukiusaamista. Alle kouluikäistenlasten vuorovaikutustaidot ovat vasta kehittymässä, eivätkä lapset vielä ole omaksuneet kiusaajan tai kiusatun toimintatapoja Pitkään jatkuessaan kiusaaminen voi johtaa sosiaaliseen syrjäytymiseen.
- päiväkodin toimintasuunnitelma kiusaamistilanteissa?
- mitä laki ja valtakunnallinen varhaiskasvatuksen suunnitelma sanovat lapsen oikeudesta turvalliseen päivähoitoon
- arvot ja päiväkodin näkemys siitä,
- mitä kiusaaminen on
- kiusaamisen huomaaminen ja tunnistaminen
- kiusaamisen ehkäisyn keinot
- kiusaamiseen puuttumisen keinot ja seuranta
- yhteistyö vanhempien kanssa
- dokumentointi ja suunnitelman arviointi
- suunnitelman päivittäminen ja siitä tiedottaminen
RUOKAILU
Ruokailusta tulee luoda myönteinen yhdessäolon tilanne, johon ei liity pakkoja tai rangaistuksia.
Hyviin tapoihin ohjaaminen ja toisten huomioiminen kuuluu ruokakulttuuriin.
- miten etnisiä tai erityisruokavalioita huomioidaan harjoittelupaikassasi
- minkälainen todistus edellytetään erityisruokavalion toteuttamiseksi
Mieti ruokailuhetken muita järjestelyjä
- ruokatilan valmistelu
- ruokahygienia
- ruuan jakaminen
- ruokahetken säännöt
- ruokailun lopetus ja muihin toimintoihin siirtyminen
ULKOILU
Päivähoidossa ulkoilu on osa perushoidon ohjelmaa.
Liikkumalla lapsen tietoisuus omasta kehosta ja sen hallinnasta vahvistuu.
Liikkumalla lapsen tietoisuus omasta kehosta ja sen hallinnasta vahvistuu.
- minkälainen ulkovalvonnan suunnitelma on harjoittelupaikassasi? Lounaan jälkeen kaikki lapset menevät ulos leikkimään ja auttamme pukemaan ulkovaatteet lapsille.Ensin päiväkodin opettaja menee lasten kanssa ulos,hän on melkein 20minuuttia ulkona ja sen jälkeen, minä ja ohjaaja mennään ulos lasten pariin.
- miten lasta opastetaan luonnon vaalimiseen ja siitä nauttimiseen? Emme ole keskustelleet aiheesta.
- miten motorisia taitoja autetaan kehityymään ulkoilutilanteissa ? lapset leikkivat sisällä,he tanssivat, hyppivät, ulkona pelamme jälkäpalloa,eläinleikkejä,polkuautot.
LEPO
Riittävä lepo ja mahdollisuus rauhoittumiseen auttavat lasta jaksamaan päivähoidossa.
- miten lepohetkessä lapselle osoitetaan läheisyyttä ja hellyyttä
- onko unilelujen käyttö sallittu ja millä muilla tavoilla rauhoittumishetkeä edistetään
- luetaanko kirjallisuutta ja onko se sisällöltään tunne-elämää rikastuttavaa
- käytetäänkö musiikkia levon aikana
- kuinka pitkä on valvovien lasten lepohetki
- miten eri ikäryhmät on jaettu lepotiloihin
PUKEUTUMINEN
Pukeutumisessa harjoitellaan itsenäistä selviytymistä.
Aikuisella on mahdollisuus pukeutumistilanteissa antaa lapselle huomiota, syliä ja hellyyttä.
Aikuisella on mahdollisuus pukeutumistilanteissa antaa lapselle huomiota, syliä ja hellyyttä.
- onko lapsella riittävästi aikaa selviytyä tuettuna ja kannustettuna pukeutumistilanteesta
- miten söönmukaiseen pukeutumiseen ohjataan
- miten lapsen kykyä huolehtia itsenäisesti vaatteistaan on helpotettu (korit, naulakot yms.)
- miten motorisia taitoja voidaan harjoitella pukeutumisen yhteydessä
- minkälainen ohjeistus on annettu vanhemmille lapsen vaatetuksesta hoitopäivän ajaksi (varavaatteet, lepohetken vaatetus, vuodenaikoja noudattava vaatetus)
TAIDE JA LUOVUUS
Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen on tärkeää.
Kauneuden aistimukset syntyvät katselemisen, kuuntelemisen ja tuntemisen kautta.
- minkälaisen esteettisen kokemisen mahdollisuuksia lapsilla harjoittelupaikassasi on
- miten lapset itse saavat toteuttaa luovan ilmaisun taitojaan
LÄÄKEHOITO JA HYGIENIA
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on laatinut valtakunnallisen oppaan
lääkehoidon toteuttamisesta julkisissa ja yksityisissä sosiaali- ja
terveydenhuollon toimintayksiköissä.
Hygieniasta huolehtiminen on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta.
- kuka harjoittelupaikassasi vastaa lääkehuollon toteuttamisesta?päiväkodissä on ensiapu kaabit(box)ja päiväkodin opettaja voi vastata.
- oletko tutustunut ensiapu- ja pelastussuunnitelmaan ?Kyllä, opiskelin ensiapu,väliaikaan vartija koulutukseen jä myös vuosi sitten opiskelen ensi apu asia pelastustoimistossa.
- tutustu ohjeisiin ja mieti harjoittelupaikkasi allergiajärjestelyjä?päivakodissa on kaksi erikoismaitoa 1-laktoositonmaito 2-kauramaito
- mieti miten infektioriskiä torjutaan harjoittelupaikassasi?.Mieten että kaikki päiväkodissa voi olla eri infectoriä. Ajatellen sitä minun työharjoitellun paikkaan voi olla vähemmän infectio, koska heillä on erittäin hyvä opettaja huolehtia heistä.
- rajoitetaanko tutin käyttöä päivähoidossa
- pestäänkö leluja usein
- miten lapsia opetetaan toimimaan yskiessä ja aivastaessa
- millainen käsihygienian toimintajärjestys on wc-käynnillä
- ovatko käsipyyhkeet kertakäyttöisiä, vaihdetaanko kankaisia usein
- käytetäänkö käsihuuhdetta tai suojakäsineitä ja missä tilanteissa
- vaihdetaanko vaipat tietyssä paikassa, joka puhdistetaan jokaisen käyttökerran jälkeen
- jääkö henkilökunta herkästi pois töistä infektion ensioireiden ilmaannuttua
- ohjeistetaanko henkilökuntaa ja lapsia kynsienhuollossa
- miten tiloja puhdistetaan päivittäin
- miten lepotilat huolletaan ja puhdistetaan
- miten ruokapalvelualan omavalvontaohjeet toteutuvat
- kuinka monta aikuista jakaa ruokaa
- miten ruokaylijäämä varastoidaan (muualta kuljetettua
ruokaa ei saa varastoida)
Varhaiskasvatuksen työntekijöille on myös Lapsi ja vanhempien alkoholin käyttö -opas, joka rohkaisee puuttumaan asioihin keskustelujen ja yhteistyön merkeissä
- keskustele harjoittelupaikassasi niistä käytännöistä, millä lapsen kasvua ja hoitoa turvataan alkoholille altistuneessa ympäristössä
TUETTU VARHAISKASVATUS
Erityislapsi tarvitsee erityistä hoitoa ja kasvatusta.
Päivähoidon kuntouttavat menetelmät ovat yleisesti ajatellen kehitystä tukevia, hyödyllisiä toimintamalleja kaikille lapsille.
Jos lapsi kuitenkin tarvitsee runsaasti erityistukea kehitykselleen, voidaan lapselle järjestää paikka erityispäiväkodista.
Integroiduissa päiväkotiryhmissä lapset oppivat suvaitsevaisuutta ja arjessa pärjäämistä.
- selvitä itsellesi käsitteet integraatio ja inkluusio
- onko harjoittelupaikassasi erityislapsia
HARJOITTELUPAIKKASI
Pohdi työharjoittelupaikkasi ominaispiirteitä ja kasvatuksen erityisosaamista.
Perustuuko toiminta jollekin metodille tai pedagogialle.
Miten olet vahvistunut ammattiosaajana harjoittelusi aikana.
Perustuuko toiminta jollekin metodille tai pedagogialle.
Miten olet vahvistunut ammattiosaajana harjoittelusi aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti