Autoritaarinen,aikuisjohtoinen kasvatus.
Antaa mennä - tyyli ja vapaa kasvatus.
Lapsijohtoinen kasvatus.
Ohjaava kasvatus.
Kukin näistä kasvatustyyleistä ilmentää erilaisia näkemyksiä lapsista ja nuorista sekä heidän kyvystään ajatella,toimia ja oppia asioita.Eri tyylit ovat tavallaan seuranneet toisiaan,mutta niitä kaikkia käytetään myös nykyaikana.Kukaan kasvattaja tuskin edes edustaa puhtaasti ja ainoastaan yhtä tyyliä.Käytanössä kukin käyttää useata tyyliä,samanaikaisesti tai vaihtelevasti eri yhteyksissä.
Autoritaarinen,aikuisjohtoinen kasvatus
Aikuinen kokee,että hänellä on ikänsä,elämänkokemuksensa ja asemansa perustella oikeus määrätä ja päättää siitä,mikä on lapselle hyväksi.hänellä on houkutus käyttää valtaans,johon pieni lapsi alistuu aikuisen suuremman koon,voiman ja kokemuksen edessä.Aikuinen uskoo myös,että han tietää,mitä lapse tulee tehdä kussaksin tilanteessa,ja han usein näyttää,Metin asia tulee tehdä.
Lapselta ododetaan sopeutuvaisuutta,kuuliaisuutta,velvollisuuksien täytämistä ja tottelevaisuutta.Aikuinen tekee päätoksiä kasvatettavan puolesta.Monestl tähän tyyliin liityvät nalkuttaminen,lapsen kielteinen arvosteleminen ja lapsen moittiminen tai syyttäminen joko suoraan tai peitellysti.Aikuinen ei aina itsekään ole tietoinen tästä tavasta:
"Taas lelut ovat keskellä lattiaa...
"Ikinä et osaa laittaa reppausi naulaan...
"Aina sinulle on jokin kadoksissa...
Autoritaarinen kasvattaja voi käytäytyä epä johdonmukaisesti ja laskeutua toisinaan pois aikuisen roolistaan lapsen toveriksi.Monesti han myös turvautuu esimerkiksi ongelmatilanteissa epäkypsiin ja lapsellisiin(huutamiseen,raivoamiseen)
Tällaista kasvatusta osakseen saanut lapsi ei hevin luota itseensä ja on hyvin herkkä kaikenlaiselle arvioinille.Han on kokenut usein itsensä nolatuksi tai nöyryytetyksi.Hänestä saattaa keityä alistuva,hiljainen tai kuuliainen ja ehkä aloitekyvytönkin.Jatka vasta holhoamaisesta saattaa seurata,ettei lapsi kehity itsenäiseksi.han saattaa olla pitkään riippuvainen vanhemmistaan mutta voi myös irtaantua rajusti kasvattajistaan ja kapinoida.Han ei myöskään vältämättä halua kasvaa aikuiseksi,ainakaan samanlaiseksi kuin vanhempansa eli kasvattajansa.Autoritaarinen kasvatus johtaa usein silmänpalvontaan.Lapsen käytäytyminen on tällöin ulkoista ja perustuu rangaistuksenuhkaan ja pelkoon enemmän kuin hänen omaan haluunsa toimia hyväksyttävästi.
Antaa mennä -tyyli
Antaa mennä -tyyli kehittyi,kun haluutiin päästä eroon autoritaarisesti,pahimmaillan lasta alistavasta ja lapsen itsetuntoa nujertavasta kasvatuksesta.Antaa mennä -tyylissa aikuinenluopuu kasvatus vastuutaan ja jäätää lapsen satunnaisten tekijöiden ohjattavaksi.Vanhemmat pidättäytyvät siis tietoisesti ohjaamasta lasta.Syynä voivat olla myös välinpitämätyömyys,vanhempien omat pulmattai vaikea elämäntilanne.Aikuinen luottaa lapsen omaan kykyyn ottaa asioitaselvää ja selviytyä kulloisestakin tilaanteesta.kasvatus toimii täysin lapsen ehdoilla.Lapsi saattaa tällöin kokea aikuisenvälinpitämättömaksi ja kärsiäkin siitä.Hän ei opi välttämättä hallitsemaan itseääntai tunteitaan. Han saattaa kekea itsensä turvattomäksi,ja han kaipa ja itsii säänöllisyyttä ja rajoja toiminnälle.Tämä rajojen etsiminen saattaa olla lapselle ja ympäristöllekin tuhoisaa.
Tällaisen kasvatuksen saaneet lapset käytäytyvät ulkopuolisten mielestä huonosti,ja osaa ottaa toisia huomioon eivätkä sopeutua yhteiselämän välttämättömiin sääntöihin.
Lapsijohtoinen kasvatus

Jos olet kiltisti,niin...
Jos nyt syöt nopeasti,niin pääset...
Kun viet roskat,niin saat....
Erityisesti 1960-luvulla puhuutiin summerhillilläisestä vapaasta kasvatuksesta.Usein vapaan kasvatuksen käsite tulkittiin väärin. Jos autoritaarisessa kasvatuksessa valitsee ankara kuri,jossa lapsella ei ole oikeuksia,hemmottevassalapsijohtoissa vapaassa kasvatuksessa,heillä onkaikki oikeudet.
Ohjaava kasvatus
Ohjaavassa kasvatuksessa aikuinen luottaa itseensä kasvattajana

Aikuinen antaa lapselle rajat ja selvittää,miksi jokin asia on kiellettyä tai vaaralista.kiellot perustellaan,ja aikuinen osoittaa oikeita menettelytapoja eitoivottujen tilalle.kielloissa pyyritään johdonmukaisuuteen,jolloin lapsi kykenee itsekin paremmin en nakoimaan tilanteita.Vuorovaikutuksessa aikuinen kohtelee lasta tasa-arvoisena mutta muistaa kuitenkinkoko ajan sukupolvien välisen luonnollisen eron.vaikeissakin tilantiessa kasvattaja pysyy aikuisena ja ottaa tarvittaessa aina vastuun.hän ymmärtää oman esimerkin tärkeyden kasvatuksessa.Aikuinen on malli inhimillissestä ihmisestä vikoinen,puuteineen ja erehtymisineen.Vanhempian ilmaisutavat ovat esikuvia lasten omille ilmaisuille. lapsi voi oppia,että vaikka aikuinen om vihainen jostain hänen tekemisestään,hän ei ole huono tai kelvoton.Aikuinen hyväksyy lapsen,vaikkei hän hyväksyisikään kaikkea,mitä lapse tekee,tai pitäsikään siitä.
Ristriita-ja erimielissyytilanteissa pyritään lyötämään ratkaisu keskustelelemalla ja kuuntelemalla eri osapuolia.Ongelmiin haetaan ratkaisuja yhdessä ja lapselle annetaan mahdollisuus oppia itse ratkaisemaan pulmiaan.Jos lapsi ymmärtää ja hyväksyy perustelut,hän kokee ne turvallisiksi.Sopivat
perustelut ova myös johdonmukaisia ja sallivat lapselle riitävän toimintamahdollissuuden.yhdessä sovittujen sääntöjen ja menettelytapojen avulla lapsi oppii näkemäänsyyn ja seurauksen omassa käytöksessään ja oppii ottamaan muut huomioon.
kasvatus
Kasvatukselle tarkoitetaan kaikia niitä valillisiä välittömiä toimia ja tekejoitä,joilla pyritään vaikuttamaan ja jotka vaikuttavat kasvatettavaan.kasvatukselle pyritään tukemaan yksilön valmiuksia selviytyä itsenäisesti elämässä eli hallita todellisuutta.
Kasvatus on myös sosiaaliaatio,jossa yksilö kasvaa yhteisön(lapsi perheen ja hoitoryhmän,kouluikäinen koulun,vastavalmistunut ammattiryhmänsä)jäseneksi,mutta myös samalla yhteiskunnan jäseneksi oikeuksineen,vastuineen ja velvollisuuksineen.

kasvattajaksi on vanhastaan määritelty pienen lapsen hyvinvoinnista huolehtiva henkilö. Lapsen vanhemmilla onkin ensisijainen kasvatusvastuu lapsistaan. On myös ajateltu,että kasvattaja on aina kasvattettavaa vanhempi. Katsotaan, että oikeus lapsen kasvattamiseen syntyy aseman perusteella ja monien ammattien tai tehtävien mukana, aiemmin suurperheiden aikaan myös isovanhemmilla oli merkittävä välitön kasvattajan rooli.
Ihmisten lisäksi kasvattajaksi voidaan katsoa esimerkiksi luonto,harrastukset ja toverisuhteet. Kasvatukseen vaikuttavat myös media ja se ympäristö sekä ne olot, joissa kasvua ja kasvatusta tapahtuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti