

Lapsi on luonnostaan innustanut liikkumisesti. Hän harjoittaa motoriikkaansa oma 0 aloitteisesti jo hyvin pienestä pitäen mutta on muistettava,että motoriikan kehitys vaati aina liikeisiin tarvittavien osa alueiden kypsymistä. Lapsen on saatava kehittyä rauhassa ja saavuttaa vaadittava kypsyystaso uuden motoriesen taidon oppimiseen.Lasta ei esimirkiksi saisi asettaa seisomaan jaloilleen koko painollaan ennen kuin han itse siihen kykenee.Kehitysaikaataulut vaitelevat suuresti lapsesta toiseen.
Motorisen kehityksen voidaan katsoa noudattavan kolmea päälinja.Ensinnäkin lihasten säätely kehittyy kefalokaudaalisesti eli päästä jalkoihin.lapse oppii ensin päänkan nattajalihasten hallinan,sitten vartalo lihasten,käsein ja lupuksi jalkojen lihasten säätely kehittyy myös proksimodistaalisesti eli keskeltä äärialueille.
Vauva aistii ympäristöään monella eri tavalla.
Että lapsi oppii aistiensa avulla reagiomaan ympäristöään ärsykkeisiin.
Oppii kävelemään todennäköisimmin noin yksivuotiaana.
Samanikäisenä kun lapsi opettelee kävelemistä,hän opettelee myös syömaan itse ja riisumaan vaatteita yltään.
Lapsen leikkiessä motorriset taidot harjaantuvat itsestään.
Perusmotoriikan harjoitteluvaihe on vahvimmillaan varsinaisessa leikka iässä eli kaksivuotiaasta seitsemanvuotiaaksi tänä aikana lapsi oppii käytämään lihaksiaanmonipuolisesti arki päivä erilaisiin askareihin.
lapsen on saatava harjoitella oppiakseen.
Motorisen kehityksen vaiheet
Vaihe 1 sensomotorikka ja reflesit
Refleksit ja kehitysheijasteet ovat synnynnäisiä,
automatisoituja liikkeitä.
Lähes kaikki vastasyntyneen lapsen kehitysheijasteet katoavat ensimmäisen ikävuoden aikana (= ennen kuin lapsi on vuoden ikäinen). Vauva myös aistii ympäristöään ja reagoi siihen aktiivisesti, ei vain reflekseillä ja heijasteilla.
Vastasyntyneen tärkeimpiä refleksejä ja kehitysheijasteita:
- Moron heijaste: Kun lapsen
pään annetaan pudota, lapsi ojentaa molemmat ylä- ja alaraajansa (= kätensä ja jalkansa) symmetrisesti.
- Etsimis- ja imemisheijaste: Lapsi etsii ja imee äidin rintaa.
- Asymmetrinen tooninen niskaheijaste: Kun lapsen päätä kääntää sivulle, saman puolen raajat ojentuvat ja vastakkaisen puolen raajat vetäytyvät koukkuun
- Tarttumisheijasteet: Lapsi tarttuu sormillaan tai varpaillaan esimerkiksi aikuisen sormeen.
- Kävelyheijaste: Lapsi kävelee, kun häntä kannatetaan pystyasennossa.
- Suojeluheijasteet: Lapsi ottaa käsillään vastaan, jotta hän ei kaatuisi. Näitä heijasteita lapsella ei ole vielä syntyessään.
Vaihe 2: Opitut ja tahdonalaiset liikkeet
kehitysheijasteet alkavat syrjäytyä lapsen ensimäisen elinvuoden aikana,kun lapsikehittää isojen aivoyen alaisia mutkikkaampia oppittuja ja tahdonalaisia liikeitä.Motoristen taitojen oppimisen edellytyksenä onkin,kulttuurien välillä on myös havaittu eroja motoriten taitojen oppimisessa. jos lasta pidetään tiiviissä kapalossa,hänellä ei ole mahdillisuutta harjoitella motorisia taitojen,
kuukauden ikään menessä lapsi kykenee kääntämään päänsä sivulle päinma kuuasenossa.1-1,5 kuukauden ikäisen lapsen niskalihakset ovat vahvistuneet niin
Karkeamotoriset taidot
1V.........Ottaa ensimäiset askeleensa ilman tukea
käveleminen saa varmuutta
1,5vuotias voi kävellä jo takaperin
2V..........Heitä paloa
Potkii paloa
Kävelee portaita tasa-askelin
3V..........Hyppii molemmilla joloilla
Ajaa kolme pyöeäistä oyörää
Jäljittelee motorisia taitoja toisten mallita
Pukee ja napittaa vaateensa
4V...........Hyppii yhdellä jalalla
Kävelee portaat alas vuoroaskelin
5V...........Oppii ajamaan kaksipyöräisellä pyörälla
Oppii hihtämään ja luistelemaan
Pystyy kävelemään kapeaa viiva pitkin
Osaa hyppiä kumallakin jalalla erikseen
Tasapaino on riittävä kiipeilemiseen
Kaikki motorisen kehityksen perusvalmiudet ovat olemassa
Hienomotoriset taidot
3 Kk.....Yrittää tarttua esineeseen huitaisemalla sitä kädellään
4Kk......Kykenee tartumaan esineeseen kaksin käsin
Vie kaiken käsiinsä saamansa suuhun tutkittavaksi
5-6.........Tarttuu esineisiin kämmenotteella ja vaihtaa niitä kädestä toisen
9Kk........Poimii pieniä esineitä pinsettiotteella
12-15kk..Vie ruoan suuhun lusikalla
Juo kupista
Rakentaa muutaman palikan korkuisen tornin
1,5V.........Kääntelee kirjan sivuja
Asettaa palikoita muotolaatikkoon
2V............Rakentaa jo 6-7 palikan tornin
Harjoittelee ympyrän piirtämistä
3V............Piirtää ympyrän ja viivan
Pitää kynää sekä vasemassa että oikeassa kädessä
Pukee ja riisuu vaatteita
4V.............Käyttää saksia
Piirtää neliön mallista
Piirtää kolme osaa ihmiseen
5V............. Piirtää tähden ja kolmion
Luettelee numeroita
Kirjoittaa oman nimensä
Lapsen kasvun ja kehityksen arvioiminen
Lapsi viestii maailmastaan monella tapaa. On tärkeää että lasta tutkitaan ja arvioidaan, jotta voidaan seurata lapsen kehitystä ja ymmärtää hänen tarpeita. Tiedon avulla on tarkoitus parantaa lapsen kehitysmahdollisuuksia ja huomata erityisen tuen tarpeita.
Lapsesta saadaan tietoa monin eri tavoin ja lasta tutkivat monet eri asiantuntijat. On myös tärkeää,
että lasta hoitavat ja kasvattavat aikuiset osaavat havainnoida ja arvioida lasta, koska he näkevät lapsen joka päivä arkielämässä.
Neuvolatoiminta
Neuvolassa seurataan lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä ja tuetaan lapsen vanhempia. Siellä myös ennaltaehkäistään vammoja ja sairauksia ja ohjataan sairaita lapsia lisätutkimuksiin ja kuntoutukseen.
Neuvolassa pieniä lapsia tutkitaan tarkoin. Ensimmäisen 1,5 vuoden aikana lapsi käy neuvolassa 10 kertaa. Sen jälkeen kerran vuodessa kunnes menee kouluun.
Rokottaminen on neuvolan tärkeä tehtävä, koska rokotuksilla ehkäistään vakavia tarttuvia tauteja.
Neuvolassa seurataan tarkkaan lapsen pituuskasvua ja painon kasvua. Vauvoilla, jotka vielä imevät maitoa, seurataan myös päänympäryksen kasvua. Pituutta ja painoa verrataan samanikäisten kasvukäyriin sekä omiin aikaisempiin mittoihin. Jos kasvu hidastuu tai on selvästi alle samanikäisten keskiarvon, voidaan tutkimuksilla selvittää onko lapsella joku kasvuhäiriöitä aiheuttava sairaus tai muu tekijä.
Lapsen kasvuun vaikuttaa aina vanhempien geenit eli pitkät vanhemmat saavat usein pitkiä lapsia ja toisinpäin. Myös ravinto ja sairastelu vaikuttavat kasvuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti